تغذیه و سلامت قلب

تغذیه و سلامت قلب

نقش تغذیه و سلامت قلب:

سلامت قلب در شهرآجیلی ،قطعا تغذیه مناسب و سبک زندگی سالم به داشتن قلبی سالم کمک می کند.

در زیر به گروه های غذایی سالم جهت پیشگیری از انواع بیماری قلبی اشاره شده است.

گروه غذاهای مفید برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی:

  • میوه ها
  • سبزیجات
  • حبوبات
  • مغزها
  • غلات
  • فراورده های لبنی کم چرب
  • ماهی

میوه ها و سبزیجات:

این گروه در صورتی که 5 وعده در روز مصرف شود به دلیل سدیم کم و پتاسیم بالا، باعث کاهش مرگ و میر ناشی از سکته قلبی می شود.

حبوبات:

عدس، لوبیا، نخود و سویا و … دارای انواع مواد مغذی و پروتئین، فیبر و کربوهیدرات، مواد معدنی ( به جز سدیم)، انواع ریزمغذی ها و مواد فیتوکمیتال است.

با مصرف حبوبات مخصوصا لوبیا می توان کمری باریک و کاهش وزن داشته باشیم.

همچنین باعث کاهش فشار خون و با جذب کربوهیدرات ها، کنترل قند بهتر صورت می گیرد.

مقدار مصرف روزانه توصیه شده معمولا بین 50 تا 150 گرم می باشد که با این مقدار افزایش وزن نخواهیم داشت.

مغزها: (آجیل)

مغزها دارای چربی غیراشباع نشده هستند.

دارای انواع کربوهیدرات ها، پروتئین ها، مواد معدنی، ویتامین ها و فیبر می باشند.

مصرف آجیل ها رابطه معکوس با بیماری های قلبی عروقی دارد البته اگر به صورت خام مصرف شود.

استفاده از مغز های مختلف باعث کاهش کلسترول LDL و تری گلیسرید می شود.

مغزها باعث کاهش حملات قلبی می شوند.

با مصرف روزانه آجیل و ایجاد حس سیرکنندگی،چاق نمی شوید.

لبنیات:

دارای ویتامین D و کلسیم و پتاسیم ،پروتئین و کربوهیدرات ها و ریز مغذی ها هستند

محصولات لبنی و حتی کره به دلیل کلسیم فراوانی که دارند باعث می شود چربی ها از روده دفع شوند و تخمیر افزایش پیدا کند.

ماهی ها :

ماهی های چرب:تن، ساردین، سالمون، شاه ماهی

ماهی های کم چرب: کاد

حداقل هفته ای دو بار (مخصوصا از نوع ماهی چرب )مصرف شود تا سکته قلبی و مغزی کاهش یابد.

 

گوشت و فراورده های گوشتی:

گوشت قرمز باید به صورت کم و محدود مصرف شود

فراورده های گوشتی مثل انواع سوسیس و کالباس به دلیل داشتن نمک و یا دودی کردن ، سدیم زیادی دارند و نیز افزودنی های مضری دارند از جمله: نیتریت، نیترات و نیتروزامین ها

 

به خودت و سلامتیت اهمیت بده

مقاله علمی 

اینستاگرام شهرآجیلی

شهر سلامت شهرآجیلی

پست‎های مرتبط:

یبوست کودکان

یبوست کودکان

یبوست کودکان یبوست یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی در...

سالم‌ترین آجیل‌هایی که می‌توانید بخورید، کدامند؟

سالم‌ترین آجیل‌هایی که می‌توانید بخورید، کدامند؟ سالم‌ترین آجیل‌هایی که می‌توانید...

آجیل-بخور

آجیل بخور چاق نشو

آجیل بخور چاق نشو آجیل خوشمزه برای بدن بسیار مفید...

Theme Settings